verze pro tisk

Jak předejít nadýmání?

11. listopad 2013

Nadýmání je stavem, který se čas od času nevyhne nikomu z nás. Jde o to, že ve střevech organismu se tvoří příliš velké množství plynů. Ty pak logicky musejí ven, což je nepříjemné nejen pro nás, ale mnohdy zejména pro naše okolí, které samozřejmě následky našeho nadýmání a s tím spojené vypouštění plynů výrazně pociťují. Abyste se nemuseli stydět s průvodními jevy, které plynatost provázejí, je dobré vědět, jak se dá nadýmání předejít, případně alespoň minimalizovat jeho vznik.

Reklama
Jak předejít nadýmání?Jak předejít nadýmání?

Co je nadýmání

Ve střevech se vytvářejí plyny v důsledku zpracování potravin organismem, následného vstřebávání a vylučování. Příliš velké množství plynů vede k nadměrnému zatěžování střev, které vrcholí únikem plynu do okolí.

Přestože se obvykle nejedná o žádné zvlášť závažné onemocnění, je nepříjemné. Často jej doprovází silné bolesti. Důležité je i psychický faktor. Nikomu jistě není příjemné, když své okolí „zamořuje“ plyny, které vycházejí z jeho nitra.

Nahromaděný plyn, který se v důsledku nadměrné plynatosti akumuluje, poté vychází konečníkem. Z největší části je v plynu obsažen dusík, dále rovněž metan či oxid uhličitý.

Příčiny nadýmání

Hlavní příčinou nadýmání bývá konzumace některých druhů potravin, zejména luštěnin, dále pak také vybraných druhů ovoce (švestky, hrušky…) či zeleniny (zelí, květák…). Zejména jejich zapíjením dochází ke zvýšení objemu plynů, které vyústí v nadměrnou plynatost.

Nadýmání může být dále vyvoláno také alergickými reakcemi na určité potraviny. Například ve chvíli, kdy sníte potraviny s obsahem ječmene ve chvíli, kdy trpíte celiakií. Plyny vznikají ve chvíli, kdy je narušena střevní mikroflóra. To znamená, že v těle dojde k nerovnováze mezi kvasinkami a bakteriemi.

Prevence

Při prevenci je především potřeba se zaměřit na potraviny, které konzumujete. Není tajemstvím, že určité potraviny výrazně přispívají k nadměrné plynatosti. Pakliže chcete nadýmání předejít, je vhodné je zcela vyřadit z jídelníčku, případně alespoň omezit jejich strávené množství.

Potraviny

Pakliže nejste zvyklí na pravidelný přísun luštěnin, pak jejich náhlá konzumace může snadno vyvolat právě nadýmání. Obsahují totiž vlákninu, které přispívá k rychlejšímu kvašení potravin, během něhož dochází k tvorbě plynů. Pokud tedy chcete předejít nadměrné plynatosti, omezte přísun luštěnin – fazolí, hrachu, čočky atd. Je ale na místě sdělit, že při pravidelné konzumaci si tělo na tyto potraviny časem zvykne a plynatost pak není tak razantní jako u lidí, kteří luštěniny konzumují skutečně málo.

K nadýmání přispívá také nadměrná konzumace solených jídel. Sůl sice váš organismus potřebuje, nicméně jistě ne v příliš velkém množství.

Pitný režim

Zvýšené nadýmání je někdy vyvoláno také nedostatečným přísunem tekutin. Pokud se tak chcete vyvarovat situaci, kdy své okolí budete obtěžovat plyny, zaměřte se na dodržení správného pitného režimu. Omezte sycené nápoje a dejte přednost čisté vodě.

Špatné stravovací návyky

Vliv na nadměrnou plynatost nemají jen samotné potraviny, ale také špatné stravovací návyky. Jídlo je potřeba vždy konzumovat v rozumném množství. Určitě jej nehltejte, všechna sousta před polknutím dobře rozžvýkejte.

Hlavní příznaky

Nadýmání doprovází několik příznaků. Projevují se v různé intenzitě podle toho, kolik plynu je ve střevech akumulováno. Zde jsou hlavní příznaky:

  • Bolesti břicha
  • Bolest střev
  • Nafouklé břicho
  • Zácpa

Jak rychle odstranit plynatost

Pakliže už vás bolí břicho a je jasné, že vás potkal problém s nadýmáním, je potřeba organismus co nejrychleji dostat „do původního stavu“.

K rychlejšímu odstranění nadměrné plynatosti pomáhá zlepšená cirkulace. K uvolnění střev dojde například jemnou masáží břicha. Pomáhá také zvýšený pohyb. Tělo pak pracuje rychleji a plyny se z něj logicky dostanou snadněji.

Pokud je plynatost doprovázena zácpou, využijte léky a prostředky na zácpu.

Autor: Roman Beneš

Autor se věnuje redaktorské činnosti a psaní článků. Pravidelně připívá na weby, které se věnují tématice bydlení a financí. Profil zde: Google+

Reklama

[Nahoru ↑]


Hodnocení

Hodnocení: 4 hvězdiček / Hodnoceno: 1x



Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
Web:


Komentáře

Seymour

neděle, 9. duben 2017
08:48

I really like it whenever people come together and share thoughts.
Great site, continue the good work!


posted by: Seymour [Odpovědět]

Martina

středa, 8. říjen 2014
18:53

Já se snažím dodržovat všecky výše zmíněné pravidla,ale i přesto se s nadýmáním a plynatostí potýkám...Na doporučení jsem zkusila Espumisan a dnes už si bez něj nedokážu život představit....tobolky jdou koupit bez předpisu,cena je velice příjemná,lék simetikon působí ve střevech a jdou brát dlouhodobě....já mohu jen doporučit!!!


posted by: Martina [Odpovědět]

Kateřina

čtvrtek, 6. listopad 2014
13:20

Na nadýmání si většinou jako první uvařím fenyklovo-kmínový čaj...když nepomůže, mám vyzkoušené tobolky Espumisan - ty zatím vždy zabraly. Sestra je dávala v podobě kapek i synkovi na prdíky a pomohly.


posted by: Kateřina [Odpovědět]

Liza

pátek, 5. květen 2017
21:36

Loving the info on this internet site, you have done outstanding job on the posts.


posted by: Liza [Odpovědět]

Eloy

středa, 21. červen 2017
21:46

Hello i am kavin, its my first occasion to commenting anyplace, when i read this
article i thought i could also make comment due
to this good piece of writing.


posted by: Eloy [Odpovědět]

Gilda

sobota, 24. červen 2017
12:59

My brother suggested I would possibly like this website.
He was entirely right. This submit actually made my day.
You can not believe simply how a lot time I had spent for this information!
Thank you!


posted by: Gilda [Odpovědět]

Charles

sobota, 22. červenec 2017
12:06

Please let me know if you\'re looking for a writer for your weblog.
You have some really great posts and I feel I would
be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I\'d
really like to write some content for your blog in exchange for a link back to mine.

Please shoot me an e-mail if interested. Cheers!


posted by: Charles [Odpovědět]

Čtěte také...

Jak cvičit zrak a předejít vzniku očních vad?

Jak cvičit zrak a předejít vzniku očních vad?

Problémy se zrakem má značná část populace. A počet lidí, kteří jsou nuceni nosit brýle či kontaktní čočky, se neustále zvyšuje. Je to dáno mimo jiné v důsledku životního stylu. Mnozí z vás si zrak zkazí tím, že denně několik hodin souvisle sedí u monitorů počítačů, sledují televizor atp. Zrak je př…

18 tipů, jak předejít ucpání cév: Příznaky a prevence

18 tipů, jak předejít ucpání cév: Příznaky a prevence

Ucpané cévy jsou závažným onemocnění, které je jedním z nejčastějších důvodů úmrtí osob. Česká republika v tomto ohledu patří ke světové špičce ve špatném slova smyslu. Na choroby a nemoci, které mají příčinu právě v ucpaných cévách, zde umírá velké procento populace.


10 tipů, jak se zbavit migrény a jak jí předejít?

10 tipů, jak se zbavit migrény a jak jí předejít?

Migréna je onemocněním, které se vyskytuje ve větší míře u žen, setkává se s ní až pětina ženské populace, zatímco u mužů jen zhruba každý patnáctý jedinec. Migrénu má několik charakteristických rysů, z nichž nejvýznamnějším je bolest hlavy.

Jak předejít malárii? Základní prevence a příznaky malárie

Jak předejít malárii? Základní prevence a příznaky malárie

Malárie je onemocněním, které vás může postihnout v okamžiku, kdy cestujete do exotických zemí. Jde o vážnou tropickou nemoc, která není zcela léčitelná. Právě z toho důvodu je nutné, abyste věděli, jaká preventivní opatření jsou na místě a jak se nemoc projeví. V případě, že máte některý z příznaků…